جایزه نقد زرین

هیات مدیره انجمن نقد ادبی ایران، شش پژوهشگر را به عنوان نامزدهای دریافت دومین دوره جایزه‌ ملی دوسالانه‌ نقد زرین، یادنام دکتر عبدالحسین زرین‌کوب معرفی کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی انجمن علمی نقد ادبی ایران، هیئت مدیره انجمن پس از بررسی و داوری‌های مقالات راه‌یافته به دور سوم جایزه، شش پژوهشگر را به این شرح به عنوان نامزدهای دریافت این جایزه معرفی کرد:

زهرا صابری‌نیا و همکاران برای مقاله «تاویل و نقد ماهیت آن در مثنوی معنوی با تکیه بر آرای پل ریکور»

مصطفی صدیقی  برای مقاله «بوطیقای کلیله و دمنه: تحلیل سازوکارهای حاکم بر مقدمه‌ها و متن کلیله و دمنه»

قدرت قاسمی‌پور برای‌ مقاله «تبیین نظری شکل گیری ژانرها و مناسبات بین ژانرها و خلاقیت ادبی»

سجاد ممبینی برای مقاله «سمپتوم‌شناسی هرمنوتیک خود در مدرنیسم ادب»

فواد مولودی برای مقاله «نسبت اسطوره و داستان ایرانی از منظری فلسفی»

رویا یدالهی شاه‌راه و همکاران برای مقاله «فهم مسئله‌ی اصلی ادبیات نوجوان بر مبنای رویکرد روان‌شناسی اگزیستانسیال (ارنستو اسپینلی)»

بر اساس اعلام، از بین شش نامزد یادشده سه پژوهشگر، جوایز اول تا سوم شامل تندیس، سپاسنامه و جایزه نقدی را در مراسم اختتامیه جایزه که در روز چهارشنبه ۱۰  اسفند ۱۴۰۱ و در محل مؤسسه خانه کتاب برگزار خواهد شد، دریافت خواهند کرد.

ابراهیم خدایار، رئیس انجمن علمی نقد ادبی ایران و دانشیار دانشگاه تربیت مدرس، دبیر دوسالانه «نقد زرین»، سیدعلی قاسم‌زاده، عضو هیئت مدیره انجمن و استاد دانشگاه بین‌المللی‌ امام خمینی(ره) قزوین، معاون علمی جایزه و حسن گوهرپور، نویسنده، روزنامه‌نگار حوزه فرهنگ و منتقد ادبی دبیر اجرایی دوسالانه «نقد زرین» هستند.

انجمن علمی نقد ادبی ایران و مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار کنندگان، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه لرستان، دانشگاه بین‌المللی‌ امام خمینی(ره) قزوین ، مرکز لرستان‌شناسی و مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس از حامیان این جایزه هستند.

در توضیحی از روند برگزاری این جایزه آمده است: در گام نخست، بیست تن از استادان دانشگاه‌های سراسر ایران با بررسی ۵۱ نشریه‌ ادبی و ۳۳۱۷ مقاله‌ی چاپ‌شده در طی سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ و حدود ۱۰۰ مقاله‌ی ارسال‌شده به دبیرخانه‌ی جایزه، ۶۲ مقاله را شایسته‌ی ارزیابی در مرحله‌ی دوم دانستند.

در این مرحله علیرضا نیکویی، عیسی‌امن‌خانی و هاشم صادقی محسن‌آباد مقالات را براساس شاخص‌های اعلام‌شده از سوی انجمن داوری و ۷ مقاله را برای مرحله‌ سوم برگزیدند.

در مرحله‌ سوم و نهایی مریم عاملی رضایی، حمیدرضا شعیری، سیدعلی قاسم‌زاده، مرتضی‌بابک معین و ابراهیم خدایار مقالات راه‌یافته به این مرحله را بررسی و در نهایت شش مقاله را نامزد دریافت دومین‌ دوره جایزه‌ ملی دوسالانه‌ نقد زرین معرفی کردند.

اخبار انجمن

انجمن علمی نقد ادبی ایران

پنل ورود کاربری