ابراهیم خدایار، رئیس انجمن علمی نقد ادبی ایران در مراسم گشایش رویداد بینالمللی دانشگاه و محیط زیست پایدار در دانشگاه تربیت مدرس که در روزهای 21-22 آذر 1402 در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، سخنرانی کرد. وی در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: «درست از 46 سال پیش، یعنی سال 1978 که ویلیام روکرت اصطلاح نقد بومگرا را درنقد ادبی طرح کرد تا اندکی بیش از یک دهه، یعنی در سال 1390 که نقد بومگرا در محیط ادبی ایران مجال بروز یافت، دغدغۀ پژوهشگران مطالعات میانرشتهای به رابطۀ بین ادبیات و محیط زیست متمرکز شده است. البته این به معنی بیتوجهی شاعران و نویسندگان جهان تا پیش از تاریخ به این پیوند نبوده و نیست». وی در ادامه افزود: « از نخستین سالهای پیدایش ادب فارسی و دیگر ادبیاتها در جهان، طبیعت و محیط پیرامون آن منبع و منشأ لایزال و الهامبخش شاعران و نویسندگان در آفرینش متن ادبی بوده است. از سدۀ نوزدهم به این سو که بر اثر تسلط بیچون چرای انسان به دانش تجربی، معضلات زیستمحیطی و تخریب آن به ابرمسائل بشر امروزی تبدیل شده است، نوع نگاه ادبیات هم در حوزۀ خلاقه و هم حوزۀ پژوهشی آن به محیط زیست تغییر یافته است». وی در ادامه با اشاره به لزوم استفاده از توان علوم انسانی برای کمک به حل این مشکل گفت: «درست است که دستکاری در فرایندی محیطزیستی با دانشهای تجربی و محصولات آن شروع شده است؛ اما حل مسائل آن به تنهایی و با توسل به فنون آن امکانپذیر نیست. اینجاست که علوم انسانی میتواند ملجائی اطمینانبخش برای این مسئله باشد تا تعادل حیاتی بر هم خورده را به آرایش و آرامش نخستین برگرداند. این آب گلالود و این زمین تبزده برای رسیدن به زلالی و آرامش به صافی عشق نیاز دارد. به قول سهراب “اب را گل نکنیم” گفتنی است دومین کارگاه بین المللی رتبه بندی سنجش سبز؛ با عنوان «دانشگاه و محیط زیست پایدار» ۲۱ آذرماه در دانشگاه تربیت مدرس آغاز به کار کرد. در این رویداد بین المللی که در قالب کارگاهی دو روزه برگزار شد، استادان و فعالان محیط زیست سخنرانی کردند. رویداد بین المللی «دانشگاه و محیط زیست پایدار»، با معرفی و تجلیل از فعالان حوزه و حامیان زیست بوم و ارايه آخرین گزارشها از شورای راهبری مدیریت سبز دانشگاه تربیت مدرس، به در 22 آذر 1402 کار خود پایان داد.
روشنفکران ایرانی و مسئله زبان
روشنفکران ایرانی و مسئله زبان دغدغۀ اصلی نویسنده در این کتاب، نشان دادن سیر تطور و دگردیسیِ زبان در هندسۀ معرفتیِ روشنفکران ایرانی از دورۀ