در آئین بزرگداشت شاعر تاجیکی مطرح شد؛

وبینار بین‌المللی «سراینده صلح و دوستی» به مناسبت 110 سالگی استاد میرزا تورسون‌زاده با همکاری مؤسسه فرهنگی اکو و سفارت جمهوری تاجیکستان در تهران با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی مؤسسه فرهنگی اکو، سرور بختی، طی سخنانی در این وبینار ضمن ارائه تاریخچه‌ای از ابعاد مختلف زندگی این شخصیت برجسته ادبی منطقه اکو تأکید کرد: استاد تورسون‌زاده، شاعر تاجیکی، متعلق به همه جهان بود و پیامش به کشور خودش محدود نمی‌شد.
 
نظام‌الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در جمهوری اسلامی ایران نیز در این وبینار بین‌المللی از استاد تورسون‌زاده به‌عنوان منادی صلح در شرق نام برد و اظهار کرد: آثار تورسون‌زاده آینه تمام نمای غم و شادی ملت‌های جهان بالاخص در آسیا و آفریقا محسوب می‌شد.
 
سفیر تاجیکستان در ادامه به ارادت خاص استاد میرزا تورسون‌زاده به ایران اشاره کرد و با یادآوری عشق این شاعر بلند آوازه تاجیک به حافظ شیرازی، افزود: این عشق تا به جایی بود که اشعار شاعر همچون کبوتری گاه به سوی تاجیکستان و گاه به سوی ایران پر می‌کشید.

غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی سومین سخنران این وبینار بین‌المللی بود که از سرور بختی، رئیس موسسه فرهنگی اکو به‌خاطر گرامی‌داشت مفاخر ادبی منطقه اکو قدردانی و تأکید کرد: نقش ادیبان و سخنوران در ایجاد هویت ملت‌ها و ترویج اشتراکات بسیار با اهمیت است که استاد تورسون‌زاده از این منظر جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد.

وی در ادامه افزود: استاد تورسون‌زاده، مشعل ادبیات فارسی را روشن نگاه داشت و این سرمایه را برای ملت تاجیک حفظ کرد.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با گرامی‌داشت یاد و خاطره استاد تورسون زاده، اظهار امیدواری کرد نقش ادیبان منطقه اکو در تحقق صلح و آشتی میان ملت‌ها فراموش نشود.
 
صادق عصیان، استاد دانشگاه بلخ از افغانستان به‌عنوان دیگر سخنران این وبینار بین‌المللی ضمن ابراز خشنودی از پیوند خود به بزرگداشت استاد تورسون‌زاده از وی به‌عنوان شاعری ماندگار در تاریخ یاد و تأکید کرد: ملت افغانستان علاقه زیادی به تفکر و اشعار این استاد برجسته ادبیات تاجیک ملقب به «ستاره شرق» داشته و دارد.

فلیحه کاظمی، رئیس بخش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بانوان لاهور پاکستان از استاد تورسون‌زاده به‌عنوان شاعری که مادر و زن را محور زندگی می‌دانست نام برد و اظهار کرد: انسان‌دوستی و آزادی‌خواهی استاد تورسون‌زاده هموارد مورد توجه مردم پاکستان بود و این شاعر برجسته تاجیک با شاعران پاکستانی ارتباطی صمیمانه داشت.

اصل‌الدین قمرزاده، استاد دانشگاه دولتی سمرقند از استاد تورسون‌زاده به‌عنوان یکی از نوابغ مشهور شرق زمین در ردیف رودکی، جامی، علیشیرنوایی، صدرالدین عینی، و ابوالقاسم لاهوتی نام برد و تأکید کرد: نام تورسون‌زاده نه‌تنها به‌عنوان استاد سخن که به‌عنوان منادی صلح و دوستی خلق‌ها در یادها مانده است.
ابهی کوموسینگ،  استاد دانشگاه راهلخند هندوستان از دیگر سخنرانان این وبینار بین‌المللی بود که به  یکی دیگر از ویژگی منحصربه‌فرد استاد تورسون‌زاده اشاره کرد و گفت: اتفاقی نادر است که یک شاعر خوب، دولتمرد خوبی هم باشد که درباره استاد تورسون‌زاده این اتفاق افتاده است.

وی افزود: مردم سرزمین هند به استاد تورسون‌زاده به‌خاطر همدردی شاعرانه، مدیون است.

استاد دانشگاه راهلخند هندوستان در خاتمه اظهار امیدواری کرد پرداختن به شخصیت‌های نظیر استاد تورسون‌زاده زمینه صلح منطقه‌ایی را فراهم آورد.


احمد شمیم قریشی از هندوستان، ابراهیم خدایار استاد دانشگاه تربیت مدرس، کمال نصرالله شاعر مردمی تاجیکستان، جعفر امینی، استاد دانشگاه تعلیم و تبریه‌ی شهید ربانی از افغانستان، مومن قناعت، شاعر خلقی تاجیکستان و فریدون فرهاد‌زاده، محقق ازبکستانی به بیان دیدگاه‌های خود درباره ابعاد مختلف شخصیتی، ادبی و تاریخی استاد تورسون‌زاده پرداختند و از مؤسسه فرهنگی اکو به‌خاطر نکوداشت مفاخر و ادیبان منطقه اکو قدردانی کردند.

اخبار انجمن

انجمن علمی نقد ادبی ایران

پنل ورود کاربری